نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


آیا تا به حال به جزئیات طراحی و دکوراسیون منزل خود توجه کرده اید؟ آیا می دانید فرش یکی از اصلی ترین و مهم ترین مواردی است که می تواند در ایجاد یک فضای کلاسیک یا مدرن تاثیرگذار باشد؟ آیا می‌دانستید رنگ‌ها، طرح‌ها و اندازه‌های مختلف لباس‌ها می‌توانند خرید را سرگرم‌کننده‌تر کنند؟ در این مقاله سعی داریم به این سوالات و ابهامات پاسخ دهیم و آن ها را برای شما حل کنیم. در ادامه به بررسی انواع دستگاه های الیاف طبیعی، انواع الیاف طبیعی، مزایا و معایب و اطلاعاتی از این دست می پردازیم.

یکی از مواردی که خانواده های ایرانی به آن اهمیت زیادی می دهند، انتخاب فرش مناسب است. فرش‌ها به دلیل تنوع زیاد در اندازه‌ها، نقش‌ها و متریال‌ها به افراد این امکان را می‌دهند که مناسب‌ترین فرش را با توجه به سلیقه خود انتخاب کنند. امروزه اکثر فرش ها توسط ماشین های قالی بافی ساخته می شوند. این امر باعث افزایش سرعت تولید فرش و از بین رفتن اتلاف نیروی کار می شود.

منظور شما از فرش ماشینی الیاف طبیعی چیست؟

فرش ماشینی بیش از 40 سال است که در خانه های ایرانی وجود دارد که در ساخت این فرش ها الیاف طبیعی یا مصنوعی به ماشین خورده و طبق طرح فرش ساخته می شود. الیاف طبیعی مانند پشم، ابریشم و پنبه از مجلل ترین و محبوب ترین مواد برای فرش ماشینی هستند. اگرچه بین الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی، الیاف مصنوعی به طور گسترده استفاده می شود، اما الیاف طبیعی حس بهتری نسبت به فرش های ماشینی با الیاف مصنوعی می دهد.

فرش ماشینی با الیاف طبیعی

انواع فرش ماشینی با الیاف طبیعی می باشد

الیاف مواد مو مانندی هستند که نازک اما بسیار انعطاف پذیر و بادوام هستند. در طبقه بندی کلی، فرش های ماشینی به دو دسته الیاف مصنوعی و طبیعی تقسیم می شوند. در درون آنها، هر یک از این فیبرها به زیر مجموعه های کوچکتری تقسیم می شوند. الیاف طبیعی به کار رفته در این فرش های ماشینی به دو دسته الیاف گیاهی و حیوانی تقسیم می شوند.

الیاف طبیعی الیافی هستند که انسان در تولید آنها نقشی ندارد و طبیعت آنها را تامین می کند. الیاف گیاهی به چند نوع تقسیم می شوند که مهمترین آنها پنبه، سیزال و جوت است. از الیافی که معمولاً از گوسفند به دست می آید می توان به ابریشم و پشم اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع الیاف طبیعی مورد استفاده در فرش ماشینی را بررسی کنید:

روکش لحاف نخی:

اگر به بافت فرش ماشینی دقت کنید بیشتر آن از نخ پنبه و گیاه است. مهمترین ویژگی الیاف پنبه جلوگیری از آفات فرش ماشینی است. اگرچه این الیاف در برابر آفات بسیار مقاوم است، اما حتی در صورت ورود آفات به فرش، پنبه از آسیب جلوگیری می کند و بدنه فرش را سالم نگه می دارد. در محیط های مختلف به خصوص در اتاق های پذیرایی می توانید از فرش هایی با الیاف نخی استفاده کنید. اگر در محیطی زندگی می کنید که احتمال آسیب دیدن فرش در آن بسیار زیاد است، استفاده از فرش الیاف پنبه ای مناسب ترین گزینه برای جلوگیری از آسیب است.

الیاف پشم:

الیاف پشم یکی از بهترین انتخاب ها در طراحی و ساخت فرش ماشینی الیاف طبیعی می باشد. این الیاف که معمولا از پشم گوسفند به دست می آیند، بادوام و انعطاف پذیر هستند. یکی دیگر از ویژگی های مهم و ارزشمند الیاف پشم، لکه بری است.

یکی از ویژگی های بارز الیاف پشم نرمی آنهاست. این ویژگی تمیز کردن سطح این فرش ها را آسان می کند. یکی از معایب نخ پشمی، تشکیل الیاف و پراکندگی آنها در هوا است. البته این مشکل در 6 ماه اول حل می شود و پس از آن دیگر مردم با پرزهای این فرش ها برخورد نخواهند کرد. اگر یک فرش ماشینی ضخیم از الیاف پشم خریداری می کنید، بهتر است با استفاده از تکنیک های جاروبرقی مناسب از هوا شدن پنبه جلوگیری کنید و مقدار آن را کاهش دهید.

الیاف پشم

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که افراد ممکن است به پشم حساسیت داشته باشند، پیشنهاد می کنیم از فرش های ماشینی با الیاف پشم طبیعی استفاده نکنید. این پرزها می توانند مشکلات تنفسی در این افراد ایجاد کنند. از طرفی می توانید از فرش های الیاف ابریشم که دوره ساخت خود را سپری کرده اند استفاده کنید زیرا نسبت به فرش های جدید ماشینی پارچه کمتری تولید می کنند. می توانید از این نوع فرش ها در جلوی شومینه استفاده کنید، زیرا مقاومت بالایی در برابر آتش و گرما دارند.

یکی دیگر از انواع پارچه هایی که با رنگ پشمی تراشیده می شود، طرح های به کار رفته در تولید این فرش است. اگرچه در هر سه نوع فرش از این طرح ها استفاده می شود، اما جزئیات به کار رفته در این فرش در بقیه دیده نمی شود. از آنجایی که این فرش ها اندازه و شکل مناسبی دارند، می توانید از آن ها در مکان هایی مانند اتاق خواب، سالن های پذیرایی استفاده کنید.

الیاف ابریشم:

مزیت فرش ابریشم ارزش بالای آن است. به همین دلیل معمولاً ابریشم را با مواد اولیه دیگر ترکیب می کنند تا قیمت این فرش ها پایین بیاید. به طور کلی فرش های 100 درصد ابریشم گران هستند و برای عموم قابل خرید نیستند. بنابراین می توان آن را به دلیل داشتن ترکیبات مصنوعی به عنوان الیاف مصنوعی طبقه بندی کرد.

فرش ماشینی با الیاف فوم

فرش های ابریشمی در رنگ ها و طرح های متنوعی عرضه می شوند. برای این منظور استفاده از این نوع الیاف می تواند رنگ و سبکی منحصر به فردی به فرش و در نهایت به منزل شما ببخشد. همانطور که گفتیم در ساخت فرش ماشینی از ابریشم خالص زیاد استفاده نمی شود به همین دلیل این فرش ها قیمت بالایی ندارند و فرش های مقرون به صرفه ای برای عموم مردم هستند. مواد اولیه به کار رفته در ساخت این فرش ها به افزایش درخشندگی سطح این فرش ها و جذابیت آن ها کمک می کند.

فرش ماشینی با الیاف ابریشم

یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع فرش در مقایسه با فرش ماشینی و الیاف پشم طبیعی عدم پرز و حساسیت های تنفسی است. علاوه بر این مزایا، این فرش ها معایبی از جمله حساسیت به گرما نیز دارند. بنابراین از قرار دادن اجسام بسیار داغ مانند آهن یا قابلمه داغ روی این فرش ها خودداری کنید. زیرا می توانند به بافت های شما آسیب برسانند. همچنین در مقایسه با انواع دیگر لوله های ماشینی و کابل های طبیعی، مقاومت کمتری در برابر تنش و سایش دارند.

این فرش ها برای هر محیطی نیز مناسب هستند اما توجه داشته باشید که این فرش ها در معرض حرارت مستقیم نیستند. اگر در خانه ای کم جمعیت زندگی می کنید و فرش تزئینی بیشتری دارد، فرش ماشینی با الیاف ابریشم بهترین انتخاب برای شماست. اما به دلیل مقاومت پایین در برابر سایش، نباید از این فرش ها در خانه های پر جمعیت استفاده کرد.

الیاف جوت:

یکی از الیاف طبیعی که در ساخت فرش ماشینی استفاده می شود جوت است. این الیاف یکی از قوی ترین و بادوام ترین الیاف مورد استفاده در تولید فرش ماشینی می باشد. یکی از مهم ترین معایب این الیاف مقاومت بالای آنها در برابر لکه ها است و با ظاهر شدن لکه ها به سختی پاک می شوند.

سی سال:

الیاف سیزال از دیگر مواد اولیه ای است که در ساخت فرش ماشینی الیاف طبیعی استفاده می شود. این الیاف از کاکتوس که معمولاً در کشورهای جنوب آسیا یافت می شود ساخته شده است. به دلیل ساختار سیزال، دوام بیشتری نسبت به جوت دارد. استحکام این الیاف به حدی است که می توان آنها را به عنوان بادوام ترین الیاف در بین الیاف طبیعی فرش ماشینی وارد کرد. اگر در خانه ای زندگی می کنید که رفت و آمد در آن بسیار زیاد است، بهتر است از فرش ماشینی الیاف سیزال استفاده کنید.

الیاف سیزال

نکات مهم برای مراقبت و استفاده از فرش ماشینی با الیاف طبیعی

یکی از مهم ترین نکات برای افزایش طول عمر این نوع فرش، نگهداری و نظافت آن است. البته انتخاب نوع فرش مناسب با در نظر گرفتن تردد جمعیت تاثیر زیادی در افزایش طول عمر این فرش ها دارد. در زیر به برخی از نکات مهم مراقبت و نظافت این نوع فرش می پردازیم:

در انتخاب جاروبرقی حتما به نوع فرش توجه کنید. زیرا برخی از فرشها مانند پشم دارای کرک زیاد هستند; بنابراین برای کاهش پراکندگی این کرک ها در هوا در هنگام جارو کردن باید از جاروبرقی با جریان قوی استفاده کرد.

هنگام جارو کردن، دستگاه را به سرعت روی سطح فرش نکشید. این می تواند باعث ساییدگی و پارگی قابل توجهی در فرش هایی شود که از الیاف طبیعی ظریف مانند ابریشم استفاده می کنند.

هنگام نظافت فرش به نوع الیاف به کار رفته در آن توجه کنید. زیرا در پارچه های ماشینی و الیاف طبیعی بادوام مانند سیزال بهتر است از حوله های خیلی خیس استفاده نشود. زیرا می توانند لکه ها را پخش کنند.

هنگام جارو کردن جاروبرقی را در جهات مختلف حرکت دهید. با این کار سرعت نظافت بیشتر شده و سطح فرش کمتر آسیب می بیند.

فرش ماشینی با الیاف سیزال

تزیین استفاده از ماشین فرش با روغن های طبیعی

هنگام انتخاب فرش ماشینی، علاوه بر ترجیحات شخصی، باید به محل استفاده از آن نیز توجه کرد. با توجه به فضای مورد نظر و مشخصات الیاف فرش می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید. به عنوان مثال، اگر فرش برای مواردی مانند طراحی یا دکوراسیون داخلی مورد نیاز است و افراد کمی در آن منطقه تردد می کنند، بهتر است از فرش ماشینی با الیاف ابریشم یا پنبه استفاده کنید. با این حال، اگر در محیط شلوغ زندگی می کنید، از الیاف سیزال و جوت استفاده کنید. با توجه به اطلاعات فوق می توانید فرش ماشینی الیاف طبیعی مورد نیاز خود را به راحتی خریداری کنید.

مرجع: https://ghalikhane.com/brand/negin-carpet





:: بازدید از این مطلب : 8056
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : چهار شنبه 28 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: